STRONE PROWADZI
SIEĆ OBYWATELSKA
WATCHDOG POLSKA

biuro@siecobywatelska.pl
UL. URSYNOWSKA 22/2
02-605 WARSZAWA
DESIGN: RZECZYOBRAZKOWE.PL

Niezbędnik watchdoga

Zapraszamy Cię do zapoznania się Niezbędnikiem Watchdoga. Przygotowaliśmy go głównie z myślą o osobach, które trafią na naszą stronę gdyż chcą rozwiązać jakiś problem i szukają odpowiedzi na pytanie czy działalność strażnicza może im w tym pomóc. Na tej stronie otrzymasz podstawową wiedzę. Jeśli chcesz rozpocząć edukację strażniczą, po przeczytaniu Niezbędnika, zajrzyj do kursu “Na straży”.  Jeśli jakieś słowa są dla Ciebie niejasne, poszukaj odpowiedzi w sekcji FAQ.

Ludzie są Watchdogowi niezbędni

Podczas wielu lat pracy z osobami sprawdzającymi władzę lokalnie, widzieliśmy wiele inicjatyw, w których ludziom zabrakło pomysłu, entuzjazmu, nikt się nie przyłączył lub też osoby zostały lokalnymi politykami.

Oczywiście nie ma nic złego w tym, że ktoś zdecyduje się wziąć odpowiedzialność za sprawowanie władzy, jednak często oznacza to przekreślenie wielu lat pracy nad niezależną oceną działań władz. Dlatego warto mieć kogoś, kto przejmie Twoje zadania, albo przynajmniej nie wykorzystywać faktu, że sprawdzałeś/aś działania swojego  kontrkandydata/kontrkandydatki jako argumentu w kampanii wyborczej. Zaufanie łatwo stracić.

Nie ma też nic złego w tym, że któregoś dnia przestaniesz działać, ponieważ poczujesz że wiąże się to ze zbyt wielką presją na Ciebie lub będziesz czuł/a, że Twoje działania nie odnoszą skutku. W końcu działasz społecznie i to od Twojej decyzji zależy co robisz.
Nie ma też nic złego w  tym, że Twoje życie się zmieni – zachorujesz, przeprowadzisz się, pojawią się dzieci.

O tych wszystkich sytuacjach warto jednak pomyśleć i podjąć wysiłki na rzecz zaangażowania innych osób do działania. Poza tym, że Twoja działalność przetrwa Twoje nią zainteresowanie i możliwości, być może inni ludzie Cię zmotywują, razem zrobicie więcej i satysfakcja z działania wzrośnie. A przede wszystkim ludzie poczują, że Twoja działalność, początkowo być może nieco dziwna, jest potrzebna i uważają ją za oczywistą.

Łatwo powiedzieć, dużo trudniej jednak zaangażować ludzi do działania, popierania Cię, pokazywania się z Tobą. Przygotowaliśmy dekalog przykazań, co należy robić by Twoje działania przyciągały ludzi. Każde z nich poparte jest dowodami. Im więcej uda się ich spełnić, tym większa szansa na sukces w angażowaniu ludzi do działania.

1. Po pierwsze zadbaj o to, by poinformować co robisz.

Zaobserwowaliśmy, że konieczne jest posiadanie jakiegoś „własne medium” – strony internetowej, na której regularnie opisywane są podejmowane tematy, blog, gazeta internetowa, a czasem i papierowa. Dobrze jeśli możliwe jest komentowanie na tej stronie i jeśli towarzyszą jej media społecznościowe, które ułatwiają docieranie z informacjami.

Dlaczego taka strona jest ważna? Ponieważ Watchdog dokumentuje to, co robi. Na stronie internetowej łatwo jest to zrobić. Poza tym otrzymasz informację zwrotną od czytelników. Wprawdzie często będzie to dużo negatywnych komentarzy, gdyż lokalna administracja często dokłada starań by zdyskredytować Twoją działalność, ale odpowiadając na komentarze z użyciem faktów i argumentów dostajesz świetną możliwość wyłożenia swoich racji.

Zapewniamy Cię, nawet jeśli nikt otwarcie Cię nie poprze, ludzie czytają i obserwują co wydarzy się dalej. Co więcej, jeśli wzbudzisz zaufanie, ludzie zaczną podsuwać Ci tematy. A jak zaczniesz pisać o sprawach, które ich interesują, poczucie że Twoja działalność jest ważna wzrośnie.

2. Po drugie, zadbaj o to by pisać zrozumiale.

Wiele osób prowadzących swoje media, nie ma żadnego wykształcenia dziennikarskiego. Oznacza to, że warto usłyszeć uwagi innych osób, gdy mówią że tekst był niezrozumiały, za długi, zbyt zawiły lub zbyt techniczny. Wiadomo, że na początku może być trudno, ale powoli zaczniesz się uczyć pisać lepiej. Możesz też pójść na jakieś szkolenie lub napisać do nas, jeśli zbierze się grupa, chętnie takie spotkanie zorganizujemy. Pamiętaj, że Twoim odbiorcą są mieszkanki i mieszkańcy.

3. Po trzecie, tłumacz dlaczego to, czym się zajmujesz jest ważne.

Twój sposób myślenia wcale nie musi być podzielany przez inne osoby. Jak to się mówi „Nie wystarczy mieć rację, trzeba jeszcze umieć do niej przekonać”. Jeśli zależy Ci na rozwiązywaniu problemów, o których piszesz, często będzie Ci ta umiejętność potrzebna. Nie wszystko uda się rozwiązać poprzez złożenie skargi, żądanie czy wniosek.

4. Po czwarte nie zakładaj, że na pewno masz rację.

Taka postawa nie daje Ci też możliwości rozwiązywania problemów – likwiduje bowiem możliwość usłyszenia racji drugiej strony, a przecież zmiana może wymagać zlikwidować przyczyny problemu. Może warto sprawdzić, czy władza na pewno nie chce się zmienić? Może warto „stopniować” przekonanie o własnej racji? Będzie Ci wtedy również łatwiej opowiedzieć Twoim odbiorcom na czym polega problem – pokażesz jakie metody stosowałaś /eś i jakie były ich skutki.

5. Po piąte uważaj czy Twój sposób przedstawiania problemu nie jest męczący dla odbiorców.

Im bardziej jesteś monotematyczna/y, im mniej masz do siebie dystansu, im bardziej obrażasz krytykowaną osobę czy instytucję, tym większa szansa że odbiorcy/czynie zaczną uważasz, że to Twoja prywatna wojna i nie warto się w nią angażować. Albo po prostu ich zmęczysz swoją działalnością. Angażowanie innych do działania to nie jest zamęczanie ich sobą.

6. Po szóste komunikuj, że potrzebujesz pomocy

Wiele osób ile zdaje sobie sprawy ile wysiłku kosztuje Twoja praca. Część może nawet uważać, że to taki rodzaj robienia biznesu. Warto zakomunikować – bez epatowania tym – że potrzebujesz pomocy, że chcesz by ktoś się włączył, że razem możecie zrobić więcej.

7. Po siódme stwórz możliwości włączenia się w Twoje działania.

Wiele osób nie zaangażuje się, nie wiedząc na czym ta pomoc polega. Mogą obawiać się, że wymaga to zbyt wiele czasu, albo po prostu nie mieć wyobrażenia jak mogą pomóc. Warto stworzyć konkretne zadania, opisać je i dać możliwość zaangażowania się w różnym wymiarze czasu, np. udział w sesjach rady, pisanie relacji z sesji, składanie filmów, tworzenie grafik, pisanie tekstów, analizowanie dokumentów, udział w lokalnych wydarzeniach, prowadzenie konkretnego tematu itp.

8. Po ósme dbaj o atrakcyjność przekazu.

Lokalni strażnicy i strażniczki mają tendencję do bycia bardzo serio, tymczasem odbiorcy i odbiorczynie mają te same potrzeby komunikacyjne, co wszyscy inni odbiorcy na świecie. Lubią się śmiać, lubią gdy ich coś zaskoczy. Warto też zrobić trochę wizualizacji zebranych danych i korzystać z tego, co wypracowali inni.

9. Po dziewiąte, daj się skrytykować i słuchaj informacji zwrotnej.

Wiemy, że często najbardziej Twoją pracę będą krytykować te osoby, których dotyczą Twoje teksty. Ty będziesz działać jawnie, oni często zrobią to anonimowo. Wiemy też, że być może zostanie użyta przeciw Tobie cała machina informacyjna ocenianej instytucji. Jednak wśród głosów krytycznych, często można wyłowić sprawy na które warto zwrócić uwagę – może np. łatwo Cię skrytykować, ponieważ nie ma na Twojej stronie czegoś ważnego (wtedy uzupełnij), może nie wyjaśniłaś/eś jakiejś kwestii. Nie warto się obrażać, nie warto w emocjach dyskutować, warto się doskonalić.

10. Po dziesiąte dbaj o etykę, bądź wzorem, wymagaj od siebie i nie miej pretensji do świata.

Najważniejsza w tym wszystkim jest postawa. Nawet gdy zastosujesz wszystkie zasady, może się okazać, że przez przez dłuższy czas będziesz trochę samotny/a, że wszyscy będą się przyglądać i patrzeć kto wygra, że i tak ludzie będą podejrzliwi.  Ty będziesz wymagać od siebie wiele, a władza nie tylko nie będzie tego robić, ale jeszcze będzie Cię dyskredytować. Najgorsze co możesz zrobić, to zmienić swoje standardy postępowania, zacząć działać nieetycznie. To na pewno na dłuższą metę zadziała przeciw Tobie. Za to etyka się opłaca, w życiu 

W podsumowaniu zobaczcie kilka materiałów, mamy nadzieję, że okażą się inspirujące, a nawiązują do zasad z dekalogu.

Obejrzyj je i zastanów się do których.

Aleksandra i Maciej Puławscy, Stacja Tłuszcz – o ich doświadczeniach w pracy lokalnych dziennikarzy

https://www.youtube.com/watch?v=jjozrO_0el8

Cyfrowy zwiastun nowego numeru Znad Marychy.

wykres3
Zestawienie danych na temat liczby wniosków o informację w gminach, w 2013 roku.

Polecamy!

Warto też obejrzeć film i przeczytać publikację o dobrej komunikacji. Przykłady wprawdzie dotyczą większych organizacji, ale sądzimy, że znajdziesz w nich też wiele inspiracji.

 

Strona używa ciasteczek. Polityka prywatności