STRONE PROWADZI
SIEĆ OBYWATELSKA
WATCHDOG POLSKA

biuro@siecobywatelska.pl
UL. URSYNOWSKA 22/2
02-605 WARSZAWA
DESIGN: RZECZYOBRAZKOWE.PL

Co to jest CRM?

Zapraszamy do obejrzenia nagrania z pierwszego z serii interaktywnego wykładu online dla organizacji strażniczych zorganizowanego przez Sieć Obywatelską Watchdog Polska. Dowiedz się czym jest CRM oraz do czego może wykorzystywać go Twoja organizacja.

Watchdog edukacja.

Watchdog edukacja.

Webinarium to interaktywny wykład online, pozwalający na interakcję osób prezentujących z uczestnikami/czkami. Za nami pierwsze takie spotkanie z serii komunikacji i zarządzania relacjami ze zwolennikami i zwolenniczkami przez organizacje strażnicze. Webinaria są zamknięte. Biorą w nich udział uczestnicy i uczestniczki cyklu edukacyjnego “Angażowanie zwolenników/czek – wdrażanie zmian w organizacjach strażniczych na poziomie centralnym i miejskim”. Cykl edukacyjny jest elementem projektu systemowego “STRAŻNICTWO profesjonalnie i trwale w interesie publicznym“.

Nagrania webinariów wraz z krótkim opisem będą regularnie publikowane jako część materiałów edukacyjnych przygotowywanych w ramach projektu.

Planowane webinaria będą dotyczyły:

  1. Korzystania z narzędzi społecznościowych na przykładzie doświadczeń Sieci Obywatelskiej – Watchdog Polska
  2. Polityki bezpieczeństwa i zasad ochrony danych osobowych w organizacjach pozarządowych.

Webinarium dotyczące wdrażania systemu CRM odbyło się 14 stycznia 2015 r. Poniżej zamieszczamy nagranie oraz wybrane pytania zadawane podczas webinarium wraz z odpowiedziami .

Ekspertka webinarium: Magdalena Sadłowska – specjalistka ds. fundraisingu, koordynator działu fundraisingu w Fundacji Dzieci Niczyje, wcześniej koordynatorka fundraisingu w Amnesty International Polska.

Prowadząca: Dorota Kostowska, trenerka, ekspertka od webinariów, facylitatorka graficzna,

OBEJRZYJ NAGRANIE WEBINARIUM.
Czas trwania: 58:42 min.

Co można znaleźć w poszczególnych częściach nagrania?

  • Darczyńca i jego istnienie w bazie – o tym dowiesz się z I części nagrania – czas od 13:16 do 18:27 min, odpowiedź na pytania osób uczestniczących 18:27 – 19:50.
  • Workflow czyli śledzenie procesów oraz pracy z darczyńcami i kampaniami –– o tym dowiesz się z II części nagrania – czas od 19:50 do 34:38 oraz 36:35 – 39:27 min, odpowiedź na pytania osób uczestniczących 34:38 – 36:35 min.
  • Wdrożenie – co się za tym kryje – o tym dowiesz się z III części nagrania – czas od 39:36 do 44:09
  • Kwestie wrażliwe – bezpieczeństwo, błędy, trudności – o tym dowiesz się z IV części nagrania – czas od 44:11 do 52:25

Link do nagraniahttps://www.youtube.com/watch?v=nszeqgh8GW4&feature=youtu.be

OBEJRZYJ PREZENTACJĘ: http://www.slideshare.net/stowarzyszeniellgo/co-to-jest-crm-msadowska-140115-43784048

lub

POBIERZ PREZENTACJĘ W FORMACIE PDF.

WYBRANE PYTANIA ZADAWANE PODCZAS WEBINARIUM WRAZ Z ODPOWIEDZIAMI

Czy baza CRM jest połączona z innymi systemami?

Istnieje możliwość integracji CRM z innymi systemami, w tym z systemem bankowym, dzięki czemu  można częściowo lub w pełni zautomatyzować proces zbierania danych dotyczących finansów organizacji. Żeby połączyć się z systemem bankowym trzeba sprawdzić jak wyglądają pliki bankowe i zwrócić się z taką dokumentacją do specjalisty z zakresu IT. Potem następuje żmudny proces wyjaśniania jaka rubryka odpowiada danemu polu w bazie CRM.

Niektóre bazy CRM można integrować z Facebookiem (liczby polubień, udostępnień itp.).

Korzysta się też z aplikacji zewnętrznych, takich jak polecenia zapłaty, czyli deklaracji regularnego wspierania organizacji. Dzięki niemu darowizna jest regularnie przekazywana z konta darczyni/ńcy na konto organizacji. Formularz jest stosowany przez wiele organizacji, np.: Fundację Dzieci Niczyje (http://fdn.pl/pomoc/poleceniezaplaty19). Po wypełnieniu formularza dane osoby, która go wypełni trafiają od razu do bazy. Osoba, która się zajmuje bazą, otrzymuje powiadomienie mailowe, że pojawiła się nowa darczyni/ńca. Wtedy telefonicznie można zamknąć proces bankowy.

Przykładem automatyzacji danych jest okienko, które stosuje Amnesty International (w prawym górnym rogu strony: „Razem mamy siłę!) – http://amnesty.org.pl/.

Można również wygenerować spersonalizowany mailing. Warto zwrócić uwagę na koszty w przypadku dużej wysyłki. W Salesforce wysyłka jest darmowa do 500 maili dziennie.

W CRM jest możliwe dostosowanie kalendarza. Ma funkcjonalność zarządzania pracą własną na podobnej zasadzie jak open docs.

Czy są pobierane prowizje za transfery?

Prowizje pobiera dotpay, dlatego z nim należy negocjować.

Czy połączenie bazy z systemami płatności kosztuje?

Odpłatne jest techniczne dostosowanie CRM do systemu płatności. Oczywiście wymaga skorzystania z usług informatyka. Ale już po wdrożeniu prostej aplikacji lub aplikacji wtórnej koszt wyniesie około kilkuset złotych.

Czy można się wypisać z bazy?

Tak. Mailowo lub klikając „Wypisuję się” w newsletterze. Dane osób, które chcą się wypisać są importowane z systemu mailingowego, co zaznacza się w bazie.

Czy tego typu bazy można rozbudowywać do własnych potrzeb?

Tak. Baza jest dostosowana do naszych potrzeb. Warto sprawdzić czy dany CRM ma udostępniany zewnętrzny kod. Jeżeli w organizacji lub w jej otoczeniu jest zaprzyjaźniony informatyk, można system dowolnie modyfikować. Wewnątrz jest również cały system zarządzania – ukrywania i dodawania pól, pisania reguł, które umożliwiają prowadzenia mailingu automatycznie, przypominania o zaproszeniach, zarządzania zadaniami itd.

Czy crm marki Salesforce jest darmowy czy istnieją formy zapłaty, takie jak np.: reklamy?

Salesforce jest udostępniany nieodpłatnie do 10 użytkowników (czyli osoby administrujące mogą go używać za darmo). Zapłaty wymaga kastomizacja, czyli „uszycie” systemu na miarę potrzeb organizacji.

Czy dane są w chmurze? Co na to GIODO?

Tak, dane są w chmurze. GIODO rejestruje taką bazę. Istnieje dzięki temu możliwość pracy w domu.Co oczywiście ma swoje plusy i i minusy.

Czy za każdym razem osoba musi wyrażać zgodę na zaistnienie w takiej bazie?

Wystarczy wyrażenie zgody jednorazowo. Ale często używanie bazy CRM opiera się na korzystaniu z aplikacji zewnętrznych, np.: w/w formularz zapłaty. Nie da się zakończyć procesu jego wypełniania bez wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych. Stanowi dodatkowe zabezpieczenie dla organizacji. Minimalizuje ryzyko trafienia danych do bazy bez wyrażenia zgody przez osobę, której dotyczą.

Czy stosuje się ograniczanie dostępu do niektórych treści w CRM wybranym użytkownikom?

Oczywiście. W zależności od potrzeb. Można stosować kilka poziomów ograniczeń od administratorów do podglądu własnej listy.

Jak długo trwa dostosowanie CRM do własnych potrzeb?

To zależy. Średnio od 4 do 6 miesięcy w dobrze przygotowanym procesie.

Czy zawsze potrzebujemy osoby, która zajmuje się techniczną stroną CRM? Co konkretnie robi?

Nie jest to wymóg ani konieczność. Warto zwrócić uwagę czy poddostawca ma opcję opieki technicznej po wdrożeniu systemu. Informatyk natomiast łączy system z aplikacjami zewnętrznymi. Zdecydowanie zajmuje się kwestiami programistycznymi. Można z nich zrezygnować, wówczas nie potrzebujemy wiedzy i umiejętności w zakresie IT.

Ile kosztuje wdrożenie CRM?

Od 10-40 tys. zł.

Ile osób powinno obsługiwać CRM?

Zależy ile osób pracuje z danymi w organizacji. Wystarczy, że jedna z nich zajmuje się koordynacją pracy, czyszczeniem danych itp.

Czy dane są zabezpieczone?

Tak. W chmurze.

Jak wybrać CRM? Na jakie pytania warto sobie odpowiedzieć?

  • do czego używamy/chcemy używać?
  • jakie mamy inne systemy do integracji danych?
  • czy mamy specjalistę od CRM/IT w zespole?
  • jakimi środkami finansowymi dysponujemy?
  • wybór poddostawcy
  • umowa i harmonogram pracy

DODATKOWE MATERIAŁY

Donor journey

Kalendarz komunikacji z darczyńcami na przykładzie Fundacji Dzieci Niczyje

CHCESZ WDROŻYĆ SYSTEM CRM W SWOJEJ ORGANIZACJI, ALE NIE MASZ NA TO ŚRODKÓW? SKORZYSTAJ Z NASZEJ INSTRUKCJI DO DARMOWEGO NARZĘDZIA CiviCRM!

CiviCRM powstał i jest rozwijany z myślą o organizacjach pozarządowych oraz projektach społecznych. Jest narzędziem dostępnym bez żadnych opłat licencyjnych.

Każda organizacja może dostosowywać CiviCRM do swoich indywidualnych potrzeb i rozbudowywać go wraz ze swoim rozwojem. CiviCRM służy do utrzymywania kontaktu, lepszej komunikacji i aktywizowania osób wspierających organizacje pozarządowe i przedsięwzięcia społeczno-rzecznicze. Umożliwia zarządzanie danymi kontaktowymi w organizacji: o pracownikach, wolontariuszach i darczyńcach. CiviCRM tworzy raporty na podstawie danych o organizacji i jej działaniach, wspierając proces ich ewaluacji. Pomaga docierać do odbiorców poprzez kampanie on-line i petycje, a także diagnozować potrzeby poprzez kwestionariusze. Wspiera organizację wydarzeń dzięki narzędziom do rejestracji i analizy danych o uczestnikach, określania poziomu zaangażowania poszczególnych pracowników, wolontariuszy i zaprzyjaźnione instytucje w konkretny projekt.

Stowarzyszenie Homo Faber i Sieć Obywatelska – Watchdog Polska we współpracy z Tomaszem Teodorowiczem zajmującym się testowaniem systemów typu CRM stworzyło Instrukcję Użytkownika CiviCRM, która pomoże Ci samodzielnie wdrożyć ten program w swojej organizacji. Instrukcja stworzona została na podstawie doświadczeń Stowarzyszenia Homo Faber i Sieci Obywatelskiej Watchdog związanych z wprowadzaniem systemu CiviCRM. Zawiera informacje na temat podstawowych funkcjonalności programu oraz opis ich działania.

Korzystanie z instrukcji jest bezpłatne.

Program CiviCRM pobierzesz ze strony: http://civicrm.org.pl/

civiCRM_Instrukcja Użytkownika


 

Zrealizowano w ramach projektu “Strażnictwo – profesjonalnie i trwale w interesie publicznym” wspartego w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.

logos

oraz Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe

trust

Patronat:

ngo.pl

 

  1. Niektóre odpowiedzi nie są jasne i do końca prawdziwe. Warto je rozwinąć, ponieważ mogą wprowadzać w błąd wielu przedsiębiorców. Tyczy się to np. cen wdrożeń – są i o wiele mniej kosztowne wdrożenia, ponieważ zależy to od ilości użytkowników, zakupionych modułów itp. Same podawanie cen, bez zorientowania rynkowego oraz wytłumaczenia “co i jak” nie powinno następować. Tak samo odnośnie pytań, jakie trzeba sobie zadać przed zakupem – nie tak powinno to wyglądać. Dlatego polecam artykuły edukacje na temat CRM – może przybliżą wielu przedsiębiorcą bliżej, na czym polega system i czy jest im potrzebny: http://www.crm7.pl/crm/crm7-pomoc/artyku-y-edukacyjne/

    1. Joanna Gucman

      Dziękujemy za komentarz. Wszystkie odpowiedzi jakich udzieliła podczas webinarium nasza ekspertka są oparte na jej wiedzy i praktycznym doświadczeniu związanym z wdrażaniem i obsługą tego typu programów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Strażnicze kursy online:
  • otwarty kurs internetowy “Na straży”
  • praktyczna edukacja prawna w szkole
  • System Analizy Orzeczeń Sądowych
Poznaj przedmioty inspirowane watchdogami!

Wesprzyj kampanię “Dbamy o lepszą codzienność”.

Monitoruj, kontroluj, działaj!

Sprawdź naszą ofertę edukacyjną.

Baza Inicjatyw Strażniczych

Poznaj polskie projekty, osoby i organizacje watchdogowe.

Strona używa ciasteczek. Polityka prywatności