11 grudnia osiem organizacji z Koalicji Otwartego Rządu (Centrum Cyfrowe Projekt: Polska, Forum Obywatelskiego Rozwoju, Fundacja Frank Bold, Fundacja im. Stefana Batorego, Fundacja Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”, Fundacja Panoptykon, Helsińska Fundacja Praw Człowieka i Stowarzyszenie Klon/Jawor) zaapelowało do Rady Ministrów, by w prowadzeniu prac legislacyjnych przestrzegane były obowiązujące przepisy w zakresie prowadzenia konsultacji zawarte w dokumentach pt. Regulamin Pracy Rady Ministrów i Wytyczne do przeprowadzania oceny wpływu oraz konsultacji publicznych w ramach rządowego procesu legislacyjnego.
Podkreślano, że projekty przygotowywane przez ministerstwa winny być konsekwentnie procedowane w ramach rządowej ścieżki legislacyjnej, której elementem obowiązkowym są konsultacje. Krytycznie natomiast oceniano sytuację, gdy projekty rządowe zgłaszane są jako projekty poselskie, które nie podlegają ustalonym zasadom konsultacji społecznych. Zatem nie jest konieczne aby uwzględniano różnorodne opinie i czas konieczny do namysłu.
Powodem wydania apelu były prace nad ustawą znoszącą obowiązek szkolny dla sześciolatków. Minister Edukacji Narodowej podkreślała, że projekt powstał w wyniku konsultacji społecznych. Organizacje wskazywały, że „zebranie podpisów pod propozycjami zmian w systemie edukacji przez jedną z organizacji uczestniczących w dyskusji i przedstawienie projektu ustawy reprezentatywnym związkom zawodowym”, to za mało by mówić o konsultacjach społecznych. Zwróciły też uwagę, że składanie projektu przez parlamentarzystów jeszcze bardziej ogranicza możliwość przedstawiania alternatywnego poglądu i stanowi formalny wybieg ograniczający dyskusję.
17 grudnia 2015 roku Minister Edukacji Narodowej, Anna Zalewska, odpowiedziała na apel dotyczący kwestii sześciolatków, nie zgadzając się z opinią że projekt nie był skonsultowany. Jednocześnie podkreśliła, że składanie go z pominięciem ścieżki rządowej wynika wyłącznie z pilnych terminów. W przyszłości nie będzie to standard postępowania.