STRONE PROWADZI
SIEĆ OBYWATELSKA
WATCHDOG POLSKA

biuro@siecobywatelska.pl
UL. URSYNOWSKA 22/2
02-605 WARSZAWA
DESIGN: RZECZYOBRAZKOWE.PL

Strażnicy i nauczyciele – co ich łączy?

Za nami 3 dni intensywnego szkolenia watchdogów “centralnych”, “lokalnych” i nauczycieli! W dniach 27.021.03.2015 w Pruszkowie ponad 50 osób mierzyło się z prawem, planowaniem działań strażniczych oraz edukacyjnych zwiększających zaangażowanie obywatelskie na rzecz lokalnej społeczności.

Uczestnicy i uczestniczki pracowali w 3 grupach. Centrum Edukacji Obywatelskiej opiekowało się 14 nauczycielami i nauczycielkami z różnych miejsc w Polsce (Stalowa Wola, Nysa, Paczków, Bartoszyce, Braniewo, Łódź, Rzeszów, Białystok, Kazimierza Wielka, Milanówek, Tuszów Narodowy, Kolbuszowa, Zawiercie), prowadzących lub chcących prowadzić praktyczną edukacją prawną w szkole. Wspólnie zastanawialiśmy się nad tym, co jest najważniejsze w takiej edukacji, jak ją realizować, by była skuteczna oraz jak zachęcać do niej uczniów i uczennice.

Fotografia ze szkolenia – Centrum Edukacji Obywatelskiej, Sieć Obywatelska Watchdog.

Fotografia ze szkolenia – Centrum Edukacji Obywatelskiej, Sieć Obywatelska Watchdog.

 

 

 

 

 

 

Podczas warsztatów nie zabrakło wątków merytorycznych: ćwiczyliśmy się w dostępie do informacji publicznej, zwłaszcza tej, która jest “wytwarzana” i “przetwarzana” w szkole; analizowaliśmy kazusy, w których przedstawione były sytuacje łamania różnych praw. Ważną częścią szkolenia była sesja, podczas której nauczyciele i nauczycielki zastanawiali się, jakie obszary w edukacji wymagają większej kontroli obywatelskiej. Okazało się, że jest ich całkiem sporo, tak na poziomie lokalnym, jak centralnym: od polityki motywacyjnej organu prowadzącego szkołę, poprzez wewnątrzszkolne prawo: jego zgodność z aktami wyższego rzędu oraz poziom realizacji; aż do monitorowania polityk ministerialnych dotyczących np. zmieniania zasad korzystania z podręczników czy wreszcie zmian podstawy programowej.

Fotografia ze szkolenia – Centrum Edukacji Obywatelskiej, Sieć Obywatelska Watchdog.

Fotografia ze szkolenia – Centrum Edukacji Obywatelskiej, Sieć Obywatelska Watchdog.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trzy z takich obszarów zostały dokładnie przez uczestników przeanalizowane za pomocą metaplanu, a wyniki tej analizy przedstawiliśmy “strażnikom”. Może podrzuciliśmy im kolejny temat? O tym, że nauczyciele wykonując to zadanie pracowali z dużym zaangażowaniem świadczą efekty pracy.

Nauczyciele a strażnicy

Fotografia ze szkolenia – Centrum Edukacji Obywatelskiej, Sieć Obywatelska Watchdog.

Ważną częścią trzydniowego szkolenia było wspólne spotkanie 3 grup, podczas którego była okazja do bliższego poznania poszczególnych uczestników. Rozmowy w trójkach na tematy: Skąd się tu wziąłem/wzięłam? Co mi się ostatnio udało? Jakie mam plany na własny rozwój? zbliżyły do siebie przedstawicieli wszystkich grup, a prezentacje na forum problemów i działań, które poszczególne grupy chcą podjąć, by dany problem rozwiązać, były niezwykle budujące i dowodziły, że wbrew powszechnym opiniom, polskie społeczeństwo obywatelskie się rozwija.

Nauczyciele a strażnicy

Fotografia ze szkolenia – Centrum Edukacji Obywatelskiej, Sieć Obywatelska Watchdog.

Nauczyciele i nauczycielki byli pod wrażeniem zaangażowania młodych ludzi w całej Polsce podejmujących działania strażnicze. Wyrazili nadzieję, że być może mają w tym jakiś swój udział. Z zainteresowaniem słuchali historii Adama, do niedawna ucznia szkoły w woj. śląskim, obecnie aktywnego watchdoga, który “edukował” własną i sąsiednie szkoły w zakresie prawa dostępu do informacji. Skorzystali też z okazji, by zacząć się sieciować.


 

Organizatorami i uczestnikami szkolenia w ramach projektu “STRAŻNICTWO. Profesjonalnie i trwale w interesie publicznym” były:
Sieć Obywatelska Watchdog Polska, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Fundacja Rodzić po Ludzku, Fundacja Feminoteka, Grupa Edukatorów Seksualnych “Ponton”, StowarzyszenieKostroma, Stowarzyszenie DOULA w Polsce, Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO), Homo Faber, Fundusz Pomocy Studentom, INSPRO Instytut Spraw Obywatelskich, Fundacja Ius Medicinae, Fundacja PEStka, Fundacja Szarik, Fundacja Sendzimira, Stowarzyszenie ADELFI, Stowarzyszenie Zrównoważony Rozwój, Fundacja Galeria Inspiracji, Stowarzyszenie Wspierania Aktywności Obywatelskiej “Civis sum”, Stowarzyszenie 9/12, Stowarzyszenie “EKOSKOP”, Fundacja Wolności, , Federacja Organizacji Pozarządowych Miasta Białystok, Towarzystwo Pomocy Głuchoniewidomym, Fundacja “Przystanek SENS”, Polska Fundacja Przeciwko Nepotyzmowi, Fundacja Aktywizacja, Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego, Fair Trade 100% Polskie Stowarzyszenie Sprawiedliwego Handlu, Stowarzyszenie Wspierania Środowisk Lokalnych “Aktywne Osiedle”, Stowarzyszenie Szukamy Polski, Stowarzyszenie Edukacja Przyszłości, Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym.

Więcej o projekcie: komponent szkolny

Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.

Baner z logami Fundacji Batorego, EOG oraz Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży.

Baner z logami Fundacji Batorego, EOG oraz Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży.

oraz Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe:

Trust for Civil Society i Central And Eastern Europe

Logo Trust for Civil Society i Central And Eastern Europe.

Patronat:

ngo.pl

logo ngo.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Strażnicze kursy online:
  • otwarty kurs internetowy “Na straży”
  • praktyczna edukacja prawna w szkole
  • System Analizy Orzeczeń Sądowych
Poznaj przedmioty inspirowane watchdogami!

Wesprzyj kampanię “Dbamy o lepszą codzienność”.

Monitoruj, kontroluj, działaj!

Sprawdź naszą ofertę edukacyjną.

Strona używa ciasteczek. Polityka prywatności