STRONE PROWADZI
SIEĆ OBYWATELSKA
WATCHDOG POLSKA

biuro@siecobywatelska.pl
UL. URSYNOWSKA 22/2
02-605 WARSZAWA
DESIGN: RZECZYOBRAZKOWE.PL

Sygnaliści okiem związkowców i pracodawców

Fundacja Batorego wydała opracowanie na temat potrzeby przyjęcia w Polsce regulacji statusu sygnalisty.

Na początku lipca pisaliśmy o debacie zorganizowanej przez Fundację, na której przedstawiono wstępne wyniki badań w ramach projektu Odpowiedzialne Państwo „Polska ustawa o ochronie synglistów. W poszukiwaniu poparcia związków zawodowych oraz organizacji pracodawców”. Z relacją z tego wydarzenia można się zapoznać tutaj. Obecnie dostępna jest wyczerpująca publikacją na powyższy temat pt. „Sygnaliści w Polsce okiem pracodawców i związków zawodowych”.

Na początku opracowania omówiono potrzebę uchwalenia w Polsce przepisów regulujących kwestię ochrony osób zgłaszających nieprawidłowości w swoim miejscu pracy oraz rozwiązania zastosowane w różnych krajach, przede wszystkim: Wielkiej Brytanii, Holandii, Słowacji i na Węgier.

Pierwsze dwa przykłady dotyczyły państw Europy Zachodniej, gdzie najczęściej występują regulacje dotyczące whistleblower. Zjednoczone Królestwo uznawane jest za kraj, gdzie najbardziej rozwinięte jest prawodawstwo w tym zakresie. Wynikało to z serii afer w latach 80. dotyczących personelu służby zdrowia, którym zamykano usta przed demaskowaniem nieprawidłowości za pomocą odpowiednich klauzul do umów. Holandia jest ciekawym przykładem, gdzie za rozwojem prawa chroniącego sygnalistów stały rożne ruchy społeczne, co istotne dla tematyki opracowania: związki zawodowe i organizacje pracodawców.

Słowacja i Węgry to państw z naszego regionu, które zaimplementowały relatywnie niedawno odpowiednie przepisy. Kraje Europy Wschodniej charakteryzują się tym, że strona związkowa i pracodawco bierze bierny udział w procesie implementacji przepisów. Poza tym, motywacja do wprowadzenia zmian jest skoncentrowana na kwestii walki z korupcją.

Interesujące jest rozwiązanie zastosowane na Słowacji, gdzie są trzy tryby ochrony sygnalisty. Pierwszy ma zapobiegać przed potencjalnymi działaniami pracodawcy przez wprowadzenie kar za utrudnianie demaskowania nieprawidłowości. Drugim sposobem ochrony jest zawieszenie krzywdzącej pracownika decyzji, jeśli zgłosi do inspekcji pracy udawadniający, że ma to związek z działalnością demaskującą. Trzecia określona jest w przepisach antydyskryminacyjnych i jest to kolejny sposób na zaskarżenia miejsca zatrudnienia.

Jedna głównym tematem opracowania Fundacji im. Stefana Batorego była kwestia postrzegania sygnalistów przez związkowców i pracodawców. Zdaniem pracowników organizacji pracujących przy projekcie, jedną z głównych przeszkód braku zainteresowania polskich dysydentów wprowadzenia ustawy o sygnalistach jest paradoksalnie cichy sprzeciw organizacji pracowników i pracodawców, wynikający z braku zrozumienia idei.

Wśród związkowców problem wynika głównie z braku świadomości istnienia sygnalistów oraz obawa, że jest to odebranie funkcji, za która one są odpowiedzialne. Natomiast pracodawcy widzą w ustawie kolejne ograniczenia, które uniemożliwiają pracodawcy swobodną politykę kadrowa.

Zachęcamy do przeczytania pracy Fundacji Batorego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Strażnicze kursy online:
  • otwarty kurs internetowy “Na straży”
  • praktyczna edukacja prawna w szkole
  • System Analizy Orzeczeń Sądowych
Poznaj przedmioty inspirowane watchdogami!

Wesprzyj kampanię “Dbamy o lepszą codzienność”.

Monitoruj, kontroluj, działaj!

Sprawdź naszą ofertę edukacyjną.

Baza Inicjatyw Strażniczych

Poznaj polskie projekty, osoby i organizacje watchdogowe.

Strona używa ciasteczek. Polityka prywatności